Juf Tara en juf Josina geven met veel plezier les in groep 1/2/3.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Rust, regelmaat en structuur dragen hier aan bij. Daarnaast doen we veel groepsvormende activiteiten. Op deze manier leren we elkaar beter kennen en werken we samen aan een positieve leeromgeving.
Kleuters leren spelenderwijs. Een belangrijke voorwaarde voor kleuters om tot spel te kunnen komen is een rijke speelleeromgeving. De hoeken in de klas zijn daarom rijk en uitdagend ingericht. Zo kunnen de kleuters de competenties ten aanzien van taal, (ruimtelijk) denken, rekenvaardigheden, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontwikkelen.
In de kleutergroep staat de dialoog centraal: kinderen krijgen veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan, zowel in de kring als tijdens het spelen. Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk om goed te kunnen functioneren op school en in de samenleving.
Fries en Engels hebben op een geïntegreerde wijze een vaste plek in het dagelijkse aanbod en daarnaast is er ook aandacht voor andere talen en culturen.
We spelen veel buiten, waar de kinderen naar hartenlust kunnen bewegen.
Visie op het Jonge kind
Binnen ons samenwerkingscluster Fierkracht hebben wij een visie beschreven voor ons onderwijs aan het Jonge kind. Klik hier om deze te bekijken. Wij zullen deze visie zoveel als mogelijk nastreven.
De middenbouw
Wie ben jij en wat heb je nodig om te leren? Wat daagt je uit, waar ligt je talent en waar heb je hulp bij nodig?
Rust is de basis.
Jezelf mogen en kunnen zijn staat voorop.
We zitten in een klaslokaal met veel natuurlijk licht en enkele grote planten.
We rekenen met materialen, meten en wegen doen we door onder andere koekjes te bakken. Taal, spelling en begrijpend lezen worden thematisch aangeboden. Creatieve vakken sluiten we zoveel mogelijk op het thema aan.
Lezen doen we elke dag gekoppeld aan het thema. We lezen alleen, hangend op een bank, met een maatje, met de hele groep of luisteren naar een verhaal dat de leerkracht voorleest.
Highlights zijn uitstapjes naar bijvoorbeeld Cambuur, een museum, pannenkoeken bakken met ouderen, timmeren, zagen, tuinieren en wat uit de tuin komt vervolgens klaarmaken en opeten.
We doen een grappig of leuk spelletje tussendoor en we sluiten de dag af met een dansje.
Leon werkt dit laatste half jaar op maandag en Naomi werkt van dinsdag tot en met vrijdag in de middenbouw.
Juf Chantal staat met veel enthousiasme vijf dagen in de week voor de groep. Dat taal haar passie is, is duidelijk te zien in het lesgeven en de inrichting van het lokaal. Er wordt dagelijks voorgelezen uit prachtige boeken en wanneer het boek uit is mogen de kinderen een bericht naar de schrijver sturen met hun vragen en complimenten. Leestijd is echt relaxtijd voor de kinderen, ze liggen dan op de tafel, zitten op de kop of hangen over een stoel heen met een heerlijk leesboek. Ook de juf pakt er dan graag een boek bij.
In groep 7/8 werken we veel thematisch, dit doen we aan de hand van de methode Blink. Blink is onze methode voor wereldoriëntatie en begrijpend lezen. Deze thema’s staan centraal tijdens het leren en spelen, want ook in de bovenbouw is er ruimte om samen spelenderwijs nieuwe dingen te leren en te ontdekken.
In groep 7/8 wordt ook aandacht besteed aan de vaardigheden die nodig zijn voor het voortgezet onderwijs, zo leren de kinderen plannen en krijgen ze huiswerk mee. Elke week krijgen de kinderen een raadsel mee naar huis, een raadsel uit de methode Grej of the Day. Dit is een Zweedse methode met veel interessante mini-lessen over de wereld. Thuis moeten de kinderen uitzoeken wat het antwoord van het raadsel is, daar schrijven zij vervolgens een kort verhaal over. Aan het eind van het jaar gaat de groep op kamp, werken ze aan een musical of toneelstuk en wordt er een themafeest georganiseerd voor de hele school om afscheid te nemen van de groep 8’ers.